Choć 16 lat kojarzy się raczej z wiekiem nastolatków, niestabilnością i buntem, to dla firm e-commerce, takich jak Ceneo, jest to wiek dojrzały i świadomy wielu rewolucyjnych zmian, które zaszły w bardzo dynamicznym świecie IT i marketingu. Oto więc przed Państwem historia 16 lat funkcjonowania porównywarki numer 1 w Europie!
Walentynki 2005 to dzień narodzin wielkich miłości Internautów. W tym właśnie dniu za oceanem światło dzienne ujrzał YouTube, a na polskim rynku powstał serwis Ceneo.pl. W czasie gdy w sieci można było obejrzeć pierwszy film, na Ceneo internauci porównywali ceny produktów z 8 sklepów w ramach 4 kategorii.
W ciągu 2 lat do Ceneo dołączyło 1000 kolejnych sklepów. Ekspresowo rozwijający się serwis rozbudził wyobraźnię Allegro, które w 2009 postanawiało kupić Ceneo, aby wspólnie zdominować polski rynek e-commerce.
Rok 2009 przyniósł wiele zmian w polskim internecie. W czasie gdy kupujący w serwisach aukcyjnych często otrzymywali cegłę i ziemniaki zamiast wymarzonej voodoo3, Ceneo postawiło na zaufanie i bezpieczeństwo wprowadzając program Zaufanych opinii – pierwsze prawdziwe źródło opinii o transakcjach w sieci. Na początku Ceneo zbierało opinie tylko o sklepach, których suma po rok przekroczyła 1 milion. 4 lata później pojawiły się też zaufane opinie o produktach.
W 2010 roku w Dubaju z rozmachem oddano do użytku najwyższy budynek na świecie, który miał 206 pięter i mógł pomieścić 35 tys. osób. Ceneo nie potrzebowało jeszcze tyle miejsca, ale do zespołu dołączył setny pracownik. Ten rok to również czas uruchomienia nowego modelu rozliczeniowego dla sklepów - CPA.
Latem 2010 Ceneo zauważyło przełomowy moment – zainteresowanie smartfonami pierwszy raz w historii było większe niż laptopami. Ten trend utrzymuje się na stałe od jesieni 2011.
Ponieważ w 2011 rynek mobile dynamicznie się rozwijał, Apple zaprezentował iPhona 4s, a Ceneo wypuściło pierwszą wersję mobilną serwisu - czując, że mobilność może mieć znaczenie. Początkowo internauci mobilni stanowili niespełna 1% użytkowników Ceneo. Dziś jest to ponad 70%
Rok 2011 przyniósł też inne wielkie zmiany. Ceneo zmieniło kartę produktu i wprowadziło usługę bidowania – czyli licytowania pozycji sklepu. Od tamtego momentu sklepy nie muszą konkurować już tylko ceną, mogą dopłacać za wyższą pozycję na karcie.
Kolejnym ważnym wydarzeniem na karcie historii Ceneo jest powstanie usługi Kup teraz. Pierwszym produktem zakupionym w ten sposób była płyta winylowa Michaela Jacksona, która po dziś dzień dumnie zdobi jedno z biur w siedzibie firmy.
W tym samym roku doszło do kolejnej, dużej ewolucji. Ceneo, wraz z całą Grupą Allegro, zostało przejęte przez południowoafrykański koncern mediowy Naspars i wraz z innymi 8 podobnymi serwisami stworzyło segment porównywarek. Ceneo było ich liderem, dostarczając oprogramowanie oraz know how do 4 z nich.
Liczba użytkowników Ceneo rosła dynamicznie przez lata i w grudniu 2012 roku przekroczyła magiczny milion sesji w jeden dzień. W tym samym czasie Ceneo uruchamiało pierwszą kampanie telewizyjną - zakonnica i policjant zrobili sporo zamieszenia na polskiej scenie reklamowej. Był to również czas, w którym powstał program afiliacyjny Ceneo – obecnie jeden z największych programów tego typu w Polsce.
Idąc z duchem czasu w 2013 roku Ceneo próbowało podbić rynki lokalne, nowym serwisem o sugestywnej nazwie: Ceneo Lokalnie. Ale to nie wszystko. W tym samym roku wystartował program lojalnościowy, który miał na celu gromadzić lojalnych użytkowników Ceneo. Tych przybywało z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, z minuty na minutę...
W 2014, kiedy Apple zajął pierwsze miejsce na nowojorskiej giełdzie i był wart 100 mld dolarów, Ceneo otworzyło się na nowy rodzaj partnera biznesowego i zaprosiło do współpracy producentów, oferując im narzędzia wspierające ich biznes. Powstał dedykowany model bidowania, a w kolejnym roku serwis stworzył strefy producentów zawierające najważniejsze elementy, jakie marki chciały przedstawiać swoim klientom.
Końcówka roku 2016 przyniosła ważne zmiany dla serwisu. Wraz z Allegro, Ceneo zostało sprzedane. Na zakup polskich gigantów e-commerce’u złożyło się konsorcjum 3 największych londyńskich funduszy - kwota, jaką musieli zapłacić to 3.25 mld dolarów. Ten sam rok zakończył się przekroczeniem 2 milionów sesji użytkowników dziennie na stronach Ceneo.
Rok 2018 to z kolei milionowe pobranie aplikacji Ceneo na Androida. Wtedy Ceneo rozpoczęło też współpracę ze znanymi graczami z rynku światowego, jak Aliexpress czy Gearbest.
2019 obfitował w wiele nowości. Ceneo rozpoczęło ekspansję na Europę oraz stało się strategicznym partnerem Microsoftu. Zorganizowało również po raz 10 galę Zaufanych Opinii, w której to nagradzane są najlepsze sklepy internetowe minionego roku. Wybrano 49 laureatów w 16 kategoriach.
Co przyniósł porównywarce bezprecedensowy rok 2020? Tak jak cały świat, Ceneo zaskoczył najmniej przewidywalny gracz – COVID-19. Dla całej branży e-commerce okazał się on szansą na dynamiczny rozwój, ale też na wsparcie lokalnych sprzedawców, którzy często stracili możliwość stacjonarnego funkcjonowania.
Na 12 października 2020 przypadł z kolei dzień, który zapadnie w pamięć na długo. Allegro.eu, spółka w skład której weszło Ceneo, okazała się warszawskim debiutem giełdowym numer jeden, nie tylko w kwartale, ale w historii całej. To zagwarantowało porównywarce bezpieczeństwo i stabilność, dzięki którym jej pracownicy mogą się skupiać na kolejnych ambitnych zadaniach.
Miesiąc później firma Ceneo zdecydowała się na wprowadzenie zmian w witrynie i wizerunku. W nowym logo pozostała sama nazwa firmy. Zniknęła z niego zarówno metka cenowa, jak i domena.
W grudniu 2020 większość czołowych wydawców i serwisów internetowych zanotowała niższe zasięgi niż w listopadzie. Nie dotyczyło to jednak Ceneo.pl. Drugi co do wielkości serwis e-commerce w Polsce, zanotował bowiem kolejny wzrost. W okresie listopad - grudzień przeglądarka zbliżyła się do lidera e-handlu – Allegro.
Co Ceneo czeka w 2021 roku? Z pewnością wiele kolejnych wyzwań, ale i… sukcesów!
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.