CENEO świętuje 16 lat na rynku

16 lat

Choć 16 lat kojarzy się raczej z wiekiem nastolatków, niestabilnością i buntem, to dla firm e-commerce, takich jak Ceneo, jest to wiek dojrzały i świadomy wielu rewolucyjnych zmian, które zaszły w bardzo dynamicznym świecie IT i marketingu. Oto więc przed Państwem historia 16 lat funkcjonowania porównywarki numer 1 w Europie!

Walentynki 2005 to dzień narodzin wielkich miłości Internautów. W tym właśnie dniu za oceanem światło dzienne ujrzał YouTube, a na polskim rynku powstał serwis Ceneo.pl. W czasie gdy w sieci można było obejrzeć pierwszy film, na Ceneo internauci porównywali ceny produktów z 8 sklepów w ramach 4 kategorii.

W ciągu 2 lat do Ceneo dołączyło 1000 kolejnych sklepów. Ekspresowo rozwijający się serwis rozbudził wyobraźnię Allegro, które w 2009 postanawiało kupić Ceneo, aby wspólnie zdominować polski rynek e-commerce.

Rok 2009 przyniósł wiele zmian w polskim internecie. W czasie gdy kupujący w serwisach aukcyjnych często otrzymywali cegłę i ziemniaki zamiast wymarzonej voodoo3, Ceneo postawiło na zaufanie i bezpieczeństwo wprowadzając program Zaufanych opinii – pierwsze prawdziwe źródło opinii o transakcjach w sieci. Na początku Ceneo zbierało opinie tylko o sklepach, których suma po rok przekroczyła 1 milion. 4 lata później pojawiły się też zaufane opinie o produktach.

W 2010 roku w Dubaju z rozmachem oddano do użytku najwyższy budynek na świecie, który miał 206 pięter i mógł pomieścić 35 tys. osób. Ceneo nie potrzebowało jeszcze tyle miejsca, ale do zespołu dołączył setny pracownik. Ten rok to również czas uruchomienia nowego modelu rozliczeniowego dla sklepów - CPA.

Latem 2010 Ceneo zauważyło przełomowy moment – zainteresowanie smartfonami pierwszy raz w historii było większe niż laptopami. Ten trend utrzymuje się na stałe od jesieni 2011.

Ponieważ w 2011 rynek mobile dynamicznie się rozwijał, Apple zaprezentował iPhona 4s, a Ceneo wypuściło pierwszą wersję mobilną serwisu - czując, że mobilność może mieć znaczenie. Początkowo internauci mobilni stanowili niespełna 1% użytkowników Ceneo. Dziś jest to ponad 70%

Rok 2011 przyniósł też inne wielkie zmiany. Ceneo zmieniło kartę produktu i wprowadziło usługę bidowania – czyli licytowania pozycji sklepu.  Od tamtego momentu sklepy nie muszą konkurować już tylko ceną, mogą dopłacać za wyższą pozycję na karcie. 

Kolejnym ważnym wydarzeniem na karcie historii Ceneo jest powstanie usługi Kup teraz. Pierwszym produktem zakupionym w ten sposób była płyta winylowa Michaela Jacksona, która po dziś dzień dumnie zdobi jedno z biur w siedzibie firmy.

W tym samym roku doszło do kolejnej, dużej ewolucji. Ceneo, wraz z całą Grupą Allegro, zostało przejęte przez południowoafrykański koncern mediowy Naspars i wraz z innymi 8 podobnymi serwisami stworzyło segment porównywarek. Ceneo było ich liderem, dostarczając oprogramowanie oraz know how do 4 z nich.

Liczba użytkowników Ceneo rosła dynamicznie przez lata i w grudniu 2012 roku przekroczyła magiczny milion sesji w jeden dzień. W tym samym czasie Ceneo uruchamiało pierwszą kampanie telewizyjną - zakonnica i policjant zrobili sporo zamieszenia na polskiej scenie reklamowej. Był to również czas, w którym powstał program afiliacyjny Ceneo – obecnie jeden z największych programów tego typu w Polsce.

Idąc z duchem czasu w 2013 roku Ceneo próbowało podbić rynki lokalne, nowym serwisem o sugestywnej nazwie: Ceneo Lokalnie. Ale to nie wszystko. W tym samym roku wystartował program lojalnościowy, który miał na celu gromadzić lojalnych użytkowników Ceneo. Tych przybywało z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, z minuty na minutę... 

W 2014, kiedy Apple zajął pierwsze miejsce na nowojorskiej giełdzie i był wart 100 mld dolarów, Ceneo otworzyło się na nowy rodzaj partnera biznesowego i zaprosiło do współpracy producentów, oferując im narzędzia wspierające ich biznes. Powstał dedykowany model bidowania, a w kolejnym roku serwis stworzył strefy producentów zawierające najważniejsze elementy, jakie marki chciały przedstawiać swoim klientom.

Końcówka roku 2016 przyniosła ważne zmiany dla serwisu. Wraz z Allegro, Ceneo zostało sprzedane. Na zakup polskich gigantów e-commerce’u złożyło się konsorcjum 3 największych londyńskich funduszy - kwota, jaką musieli zapłacić to 3.25 mld dolarów. Ten sam rok zakończył się przekroczeniem 2 milionów sesji użytkowników dziennie na stronach Ceneo.

Rok 2018 to z kolei milionowe pobranie aplikacji Ceneo na Androida. Wtedy Ceneo rozpoczęło też współpracę ze znanymi graczami z rynku światowego, jak Aliexpress czy Gearbest.

2019 obfitował w wiele nowości. Ceneo rozpoczęło ekspansję na Europę oraz stało się strategicznym partnerem Microsoftu. Zorganizowało również po raz 10 galę Zaufanych Opinii, w której to nagradzane są najlepsze sklepy internetowe minionego roku. Wybrano 49 laureatów w 16 kategoriach.

Co przyniósł porównywarce bezprecedensowy rok 2020? Tak jak cały świat, Ceneo zaskoczył najmniej przewidywalny gracz – COVID-19. Dla całej branży e-commerce okazał się on szansą na dynamiczny rozwój, ale też na wsparcie lokalnych sprzedawców, którzy często stracili możliwość stacjonarnego funkcjonowania.

Na 12 października 2020 przypadł z kolei dzień, który zapadnie w pamięć na długo. Allegro.eu, spółka w skład której weszło Ceneo, okazała się warszawskim debiutem giełdowym numer jeden, nie tylko w kwartale, ale w historii całej. To zagwarantowało porównywarce bezpieczeństwo i stabilność, dzięki którym jej pracownicy mogą się skupiać na kolejnych ambitnych zadaniach.

Miesiąc później firma Ceneo zdecydowała się na wprowadzenie zmian w witrynie i wizerunku. W nowym logo pozostała sama nazwa firmy. Zniknęła z niego zarówno metka cenowa, jak i domena.

W grudniu 2020 większość czołowych wydawców i serwisów internetowych zanotowała niższe zasięgi niż w listopadzie. Nie dotyczyło to jednak Ceneo.pl. Drugi co do wielkości serwis e-commerce w Polsce, zanotował bowiem kolejny wzrost. W okresie listopad - grudzień przeglądarka zbliżyła się do lidera e-handlu – Allegro.

Co Ceneo czeka w 2021 roku? Z pewnością wiele kolejnych wyzwań, ale i… sukcesów!